Wat doen wij?
The revolution isn’t just digital, it’s human
Wat zijn de problemen?
alteredu-reskilling
Jobs verdwijnen / Reskilling / Digitalisering
Door de groeiende automatisering in de bedrijfswereld, worden er steeds meer jobs overbodig of veranderen ze drastisch van inhoud. De mensen die tot nu toe deze taken uitvoerden moeten natuurlijk ook ergens naartoe. Vanuit die situatie komen de vragen van ondernemingen die future-proof willen zijn: “Waar kunnen we ze plaatsen? Waarvoor kunnen we ze opleiden en hoe? Wat met de digitalisering van deze mensen? Gaan ze het nog kunnen leren?”
alteredu-outplacement
Outplacement / Loopbaanbegeleiding / Heroriëntering
Veel mensen hebben al een ontslagronde meegemaakt of hebben hun hele leven hetzelfde gedaan en beseffen dat ze iets totaal anders willen doen. Vaak gaat zo’n situatie gepaard met schrik: “Wat als ik het niet kan leren? Wat zou ik nog kunnen doen?”. De organisaties waar deze mensen solliciteren willen ook graag zekerheid, maar ze kunnen zich niet baseren op een CV of vroeger ervaringen. “We zien het potentieel, maar kunnen het risico niet nemen”.
alteredu-knelpuntvacatures
War for talent / knelpuntvacatures
Vacatures staan steeds langer open. De mensen die geschikt zijn om ze in te vullen worden achterna gejaagd nog voordat ze afgestudeerd zijn. Iedereen vist in dezelfde vijver. Er is gewoon nood aan een andere oplossing. Meerdere ondernemingen vertelden ons: “We hebben al overwogen om iemand met talent aan te nemen en dan om te scholen, maar hoe weet je zeker of ze het zullen leren? Zijn we bereid om dat risico te nemen?”
alteredu-lifelong-learning
Duurzaam & future-proof rekruteren / Lifelong learning
Alles staat onder constante verandering. Technologie gaat tegen een gigantische snelheid vooruit, maar ook onze jobinhoud verandert constant. Waar je vroeger iemand op een functie plaatste en zeker was dat die minstens 5 jaar hetzelfde kon doen, is dat vandaag de dag misschien nog een half jaar à een jaar. Hoe weet je of de persoon die geschikt is voor de functie zoals die nu is, dat ook zal zijn over een jaar of drie? Hoe snel zal die leren en meegaan met de verwachte veranderingen binnen de organisatie?
alteredu-upskilling
Van training tot actie / Upskilling / Examens
Als onderneming investeer je veel tijd en geld in het opleiden van je medewerkers. Iedere training die wordt gegeven draagt niet enkel het prijzenplaatje van de opleiding zelf, maar ook de tijd die de deelnemers erin steken om aanwezig te zijn op trainingsmomenten. Het is dan ook logisch dat je als onderneming wil dat de opgedane kennis zo snel en efficiënt mogelijk geïmplementeerd wordt. Dit is wat HR- en L&D-specialisten ons wisten te zeggen: “Spijtig genoeg is dat geen evidentie. Sommigen hebben de training beter begrepen dan anderen. Dan zijn er nog degenen die het begrijpen, maar toch niet toepassen. Hoe kan je dit inschatten en optimaliseren?”
Hoe lossen we deze problemen op?
Al deze problemen hebben één ding gemeenschappelijk: De cognitieve ontwikkeling van het individu.

We gebruiken hier bewust niet het woord ‘leerpotentieel; niet omdat het iets totaal anders is, maar puur omdat de cognitieve ontwikkeling zoveel meer inhoudt en ook veel minder beperkend werkt.

Zoals je in het filmpje kan zien, worden we overspoeld met nieuwe informatie in het dagdagelijkse leven. Dit is nog extra het geval in de professionele omgeving. Als we willen dat de medewerker van de toekomst hiermee kan blijven omgaan, is het belangrijk om rekening te houden met hun geheugenwerking. Informatie passeert namelijk drie soorten geheugen, voordat het in het lange termijngeheugen komt, waar het dan ook klaar is om op te rakelen voor effectief gebruik. Maar zelfs als de kennis op de juiste plaats zit, is het nog geen vanzelfsprekendheid dat je als individu de nodige kennis snel genoeg uit je hoofd kan trekken op het juiste moment.

Dit is exact waar wij ons mee bezighouden met AlterEdu. We helpen ondernemingen om inzicht te krijgen in de cognitieve basispatronen van hun medewerkers, waardoor ze risico’s kunnen incalculeren, trajecten kunnen optimaliseren en dus alle bovenstaande problemen kunnen oplossen.

Hoe doen we dit?

Door een (online) enquête met open vragen confronteren we mensen met dagdagelijkse situaties waarop ze kunnen reageren door een antwoord te typen dat ze willen. Deze vragenlijst is zeer zorgvuldig opgesteld na jaren intensief onderzoek in samenwerking met meerdere professoren en specialisten. Ook het vervolgonderzoek zal bijdragen tot nieuwe versies van de analyse en uitbreidingen naar andere talen dan het Nederlands.

Op basis van dit antwoord kunnen wij onttrekken hoe ze met de nieuwe informatie omgaan en welke wegen deze informatie volgt. Wanneer we spreken over ‘wegen’, bedoelen we welke neurologische cognitieve paden versterkt zijn over de jaren en welke dominant zijn tegenover andere paden. Eens je weet welke cognitieve paden automatisch lopen, weet je ook welke activiteiten, leertrajecten of functies gemakkelijker zullen verlopen voor dat individu.

Wil je meer weten over het wetenschappelijke luik van het AlterEdu-model, laat dan zeker je contactgegevens achter.

Dan houden we je op de hoogte van de publicatie!